onsdag 24 april 2013

Att stanna och surfa omkring på tacksamhetsvågor ger smak av en skön frid



Som coach arbetar man mycket med förändring, driv, utmaningar, mål, utveckling och att ta kontroll över sig själv, sitt liv och vägen som löper därigenom. Det är något jag tror på och stimuleras av. MEN (som Let´s Dance-gurun Tony Irwing skulle sagt) det finns en risk för fartblindhet i det som jag ibland måste notera och ta tag i för det, inte bara, stimulerar mig, det överstimlerar mig också. Det här är ett eget ansvar hos mig att ta tag i. Jag behöver plocka ner mig till nuet. Få mig att stanna i stillheten och existera i nuet, totalt befriad från strävan. Jag behöver vara i existensen exakt så som den är. Att landa i ett tänk av JAG ÄR. Inget bedömande, dömande, värderande. Inget bra eller dåligt.  Det här är inte helt lätt att praktisera i det samhälle vi lever i idag där prestation, stålar och yrkesprofessionell framgång är våra största mätstickor gällande lycka, men det går. 

Någon som förklarar det här på ett bra sätt och som har en underbar livsfilosofi är jamaicanske gurun Mooji. Det finns otroligt många klipp på Youtube med den Mooji som ni kan ta del av om ni vill. HÄR är ett längre klipp där han förklarar sin filosofi om att vara i nuet



För mig är lycka att inte vilja befinna mig någon annanstans än exakt här och nu, oavsett var jag befinner mig. Lycka har för mig ingen prislapp utan handlar om att vara fri i mig själv utan mentalt motstånd. Att finna lugnet som håller mig närvarande i nuet och berikar varje minut av livet. Att låta det förflutna vara ifred och framtiden komma när den kommer gör att nuet bara kan vara som det ÄR.


Jag fullkomligt älskar förändring, utveckling, blommande potential och allt det som ett coachande förhållningssätt står för. Det är det som gjort att jag står här där jag står idag. Men jag behöver också friden i att vi inte måste sträva och uppnå hela tiden utan också stanna och glida rakt in i det som ÄR här och nu. Om vi inte gör det så hinner vi ju heller aldrig njuta av de mål vi uppnått på vägen fram till den här dagen. Vi hamnar då lätt i en ny målsträvan utan att ens noterat att flera mål och drömmar är uppfyllda. 

Det är viktigt att stanna, fira och njuta av allt vi har. Känna ren och skär tacksamhet och surfa omkring på de vågor tacksamheten frambringar. 

And don´t forget - du ÄR fantastisk som du är redan

Enjoy <3

12 kommentarer:

  1. Detta tänker jag på allt mer. att njuta nu och här - på jobbet t ex. i bilen. i väntrummet hos doktorn. i kön på willys. när man inser det sänker sig frid. glad att du finns och ruskar om mig lite då och då. din akvarell på väggen hos mig är till glädje varje dag ☼

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jeanette och jag blir glad att vi kan inspirera varandra :)

      Ja visst är det en skön känsla att bara vara och verkligen mena det också. Det är ju lite "poppis" att bara vara osv....men det är inte många som verkligen ÄR också

      kramar till dig
      E

      Radera
  2. Precis det du skriver om här har jag övat mig i idag. Att vara i nuet. Det är så vilsamt för kropp och själ att landa där ibland. En kraftkälla för oss människor.

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det det gott och kärleksfullt för själen att landa i nuet utan att värdera
      kram till dig du fina
      Emma

      Radera
  3. Svårt att lära sig att bara vara men när man nått dit är det bara så fantastiskt. Tack för att du finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är INTE alltid lätt och man behöver på nåt sätt uppdatera sig själv och sina vanor för att kunna implementera närvaron i nuet
      kramar kramar
      Emma

      Radera
  4. Ett så starkt inlägg, verkligen :)
    Suger i mig - och samtycker :)
    Naturligtvis :)
    Kraft och vårlig kärlek på dig från mig :)
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara jordiska ängel
      Vill bara meddela att nu håller jag på och läser Healingkoden från inrådan av dig. Verkar riktigt intressant
      Berättar mer sen när jag läst ut den vad jag tyckte
      kram kram kram
      Emma

      Radera
    2. Men vad kul att JAG kan inspirera DIG till nå't kraftfullt, en ära :)
      Det är ju det som är meningen med livet - att vi ska inspirera varandra :)
      Just nu så läser jag inte sååå mycket i den boken, för jag har skrivit och skrivit så in i norden - måste nog ta mig en liten paus . . . från boken alltså - inte från bönen :)
      HealingBönen är bara så kraftfull - så verkligen - påverkar Allt! :)
      LYCKA TILL du ängel :)
      :D

      Radera
    3. Ja allt har sin tid :))
      Tack och kram
      E

      Radera
  5. Lite poppis att "bara vara" skriver du i en kommentar. Jag ÄR verkligen ibland, bara ÄR, och njuter av det. Det är så trist att det i vårt samhälle inte är alltid är ok, att man nästan ska få skit för det och att folk tittar snett på en. Väldigt bra inlägg. Ha en strålande dag! Själv ska jag "bara vara" en stund här med kaffekoppen...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det lite märkligt att man på något vis måste "förtjäna" att få bara vara. Det har nog att göra med att allt är så galet prestationsinriktat i vårt samhälle
      Dock skulle vi har ett mycket gladare, "friskare" och mer kärleksfullt samhälle om fler tog sig tiden att bara vara
      En strålande dag önskar jag dig du härliga inspiratör
      kram
      E

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...