onsdag 20 mars 2013

När vi byter tåg är det bra om det första stannat först

Att positivt tänkande är ett aktivt val kan nog många hålla med om idag. Att det också står många vinster att hämta när man väljer att leva ett liv ur ett positivt perspektiv och med glädje som bränsle är väl vid det här laget egentligen inte heller någon nyhet. Ändå kan det ibland vara svårt att i skarpt läge behålla ett positivt fokus och en skön attityd som gagna både en själv och omgivningen. 

Det kan ibland vara så att distansen mellan negativa tankar och positiva är för stor för att man ens ska kunna ta sig med bara ett steg däremellan. När vi inte klarar det händer det att vi slår på oss själva för att vi inte har kapacitet att tänka positivt fast vi så gärna vill. Vilket bara försämrar läget ännu mer. Betänk att ni sitter på ett negativitetståg som rusar fram i hög hastighet. Så vill ni byta till ett positivitetståg som också rusar fram i samma hastighet. Det är ju nästintill omöjligt om vi inte likt Pippi Långtstrump ska byta tåg i farten då. Det är en bättre idé att det tåg vi sitter på får sakta ner först för att kunna ha möjlighet att byta till ett annat. Eller hur?



Ett bra knep är att ta kommando över tankarna och bestämt sätta sig själv i förarsätet i sitt eget liv istället för att simma omkring i ett vakuum där vi tror att tankarna bara drabbar oss. Jag har dock lärt mig efter att ha arbetat med detta i många år rent professionellt men också privat att det är svårt att byta spår direkt. Det är lättare att slussa sig över "bit by bit". 

När vi tänker positivt och handlar i enlighet med oss själva och våra önskvärda mål och drömmar så går vi framåt, närmare våra mål. När vi tänker negativt, fokuserar på hinder och problem så har vi tyvärr lagt i backen och vi skapar en större distans mellan våra mål och oss själva. Enkel ekvation, vi går bakåt. Vi kan säga att vi mentalbackar eller tankebackar bort från välmående och önskvärda känslor.

Det vi oftast gör i detta läget är att vi inte bara backar, vi accelererar också. Alltså vi späder på våra negativa tankar för vi liksom fastnar med foten på gaspedalen och styr åt fel håll. Detta kan då också resultera i att vi stöter på fler problem och hinder på vägen som motsätter sig målfokusering och välmående ännu mer. Att nu förflytta sig mentalt till tokpositiva tankar på en gång är inte lätt. I know. Betänk bara hur bra det går att kasta i ettan på bilen medan du rullar bakåt i hög hastighet. Finns andra knep. So listen to this

Det första vi ska göra då är självklart att släppa gaspedalen. Byt ut personligt detaljerat negativa tankar om dig själv och själva problemet till mer generellt negativa tankar. Det är inte så svårt nämligen. Från t ex "nu kommer allt att gå åt helvete för mig och jag förlorar mitt jobb osv" till "idag är det nog banne mig en riktigt "bad day och jag accepterar väl skiten då" Detta tar udden av den värsta negativiteten

Nästa steg är att så att säga lägga i friläge och tänka lite mer generellt och försiktigt positiva tankar som t ex "det kanske är en rätt bra dag idag ändå" eller "äsch, det kanske inte är en SÅ dålig dag idag" eller "vilket nice väder universum bjuder på idag" eller "tack för att jag i alla fall lever och har en möjlighet att förbättra NÅT" 

När du känner att friläge liksom infunnit sig är det dags att byta växel. Tredje steget är att nu kan du gå in på detaljerat personliga och tokpositiva tankar om du så vill. Som exempelvis "idag är det MIN tur att lyckas" eller "ingen kommer att lyckas med det här så bra som jag" eller "klart jag fixar det här, snart är jag vid målet och jag är KUNG på det här"



Så där ju nu kan du gasa igen, lyfta blicken och styra mot de mål du vill uppnå. DU har nu rätt bränsle och siktet är rätt inställt. Veva nu ner rutorna, på med solbrillorna och glid fram i den fart du själv önskar. Du är på väg mot dina mål och kom ihåg att det är nu lättare att njuta på vägen också och närvara i stunden.

Kom ihåg att det här är MITT sätt att se och bemöta livet. Det är inte den universella sanningen. Ta bara till dig det du själv vill

Good luck Sweetie, du är KUNG/DROTTNING i ditt eget liv. Om du vill förstås :)




11 kommentarer:

  1. Fina Emma jag fullkomligt älskar ditt sätt du skriver på! Tack att du gjorde min dag idag med en underbar läsning jag just avslutat. Kram

    SvaraRadera
  2. Just sånt här som jag behöver min dagliga dos av :) Tack.

    SvaraRadera
  3. Tack kära du <3. Det här behövde jag!! Massor med värme och kramar till dig och de dina!

    SvaraRadera
  4. Tack rara Evve, Selma och A-C. Blir så glad om jag kan inspirera er och ge en liten knuff i vardagen
    kram på er
    E

    SvaraRadera
  5. Klokt skrivet. Man får göra så gott man kan, och att försöka bli "positiv" när man inte känner så - då ljuger man ju för sig själv och trycker ner det man känner. Då kan det lätt bli en hysterisk positivitet som inte är grundad i känslorna, och man rusar fram som en toka i fel riktning ;-)
    Ann

    SvaraRadera
  6. Jättefin sida, hittade hit genom Healthy Wealthy Wellness :)
    Läser och läser om attraktionslagen och förstår och vet att jag tänker fel och har dragit till mig allt jag sitter fast i idag. Måste byta frekvens för att ta mig ur allt MEN det är fruktansvärt svårt.
    Det som om ju mer jag tänker på att jag måste "tänka rätt" och ändra tankesätt så ju mer blir det fel i mitt liv.
    Det är väl så attraktionslagen fungerar förstår jag.

    Är tillsammans med en man jag älskar sedan ett år tillbaka, det tog många år innan vi kunde bli ett riktigt par. Men det är som om han står på bromsen i vår relation hela tiden. Jag vill framåt och flytta ihop och när jag tar upp det blir han livrädd och får ångest. Jo jag vill ju det med säger han...men måste vi ha så bråttom? vi ska ju se att vi reder ut det här först, vi tjafsar ju hela tiden osv osv.
    Och då är det han som inte släpper in mig i sitt liv, det känns som han har en stor glaskupa omkring sig och vägrar släppa mig innanför. Säger själv att han inte släpper in någon på livet och att han är ego.
    Så vill inte jag leva säger jag, jag vill leva med en man som vågar ta in mig i sitt liv, vill vara med mig osv osv.
    Då får jag väl ändra mig då säger han, för han vill inte göra slut. Jag ber honom att göra slut med mig om han inte vill vara med mig och inte kan se en framtid med mig. Men det vill han inte, han tycker om mig jättemycket säger han.
    Men HUR ska jag få det jag vill i vår relation?
    Bekräftelse, en känsla av att han älskar att vara med mig, prioritera mig framför allt annat han prioriterar idag, respekt, m.m. jag vill inte behöva vara misstänksam mot trohet men de tär jag och jag får bevis för det ibland. Han har svårt att släppa taget om sitt ex. han vill inte ha henne säger han men som skickar ändå sms ibland och det är som om han inte vill erkänna för henne 100% att vi är ett riktigt par.
    Staden är liten och alla vet att vi är ett par även hon och hon hatar mig och gör gärna livet surt för mig.

    Vad är det attraktionslagen försöker säga här eg? är vi inte menade för varandra? borde inte våra liv ha gått isär för länge sedan isåfall för resan hit har verkligen INTE varit lätt...nästan 4 år av kämpande där han inte kunnat släppa mig utan dragits till mig gång på gång och jag markerat att ett förhållande ska vi ha annars träffas vi inte. Inget smusslande eller bakom ryggen förhållande.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först vill jag säga tack för att du delar med dig.
      Jag kan som vanligt inte veta svaren för just er för det vet ni bäst själva men jag kan ge min syn på det hela från mitt perspektiv och med lagen om attraktion som riktmärke

      Du frågar vad lagen om attraktion försöker säga egentligen. Ja kära du den säger inget annat än en direkt reaktion och resultat av dina tankar, känslor och ageranden. Den "säger" inget som inte du först tagit första steget mot, om du förstår hur jag menar. Lagen är väldigt enkel och nästintill primitivt fungerande. Den är alltid aktiv och den fungerar vare sig vi tror på den eller inte. I ditt fall upplever jag att du fastnat lite i det du INTE vill och fallit lite offer i det tänkandet. Vrid om tankemönstret där och känn vad du VILL ha, vad du är värd, hur du vill att livet ska se ut, hur du vill må osv. När du vet vad du vill ha är ditt jobb att odla ditt goda humör som sedan bestämmer frekvensen som sedan drar till sig saker, händelser, måenden osv som är av samma karaktär. Var det du själv vill ha. Om du vill ha kärlek är det en bra ide att göra kärleksfulla saker, tänka kärleksfulla tankar, umgås med kärleksfulla personer osv. Det stimulerar den energi som bestämmer frekvensen som attraherar kärlek till ditt liv. Lika attraherar lika. Inkludera inte avsaknaden av det du önskar för då skapar du ett motstånd mot det du vill ha och du vibrerar inte på samma nivå som det du önskar

      Du kan aldrig ha makt eller möjlighet att påverka någon annans attraktionspunkt, bara din egen. Så hur din pojkvän agerar, tänker eller handlar kan bara han ha access till. Det är heller inte någon annans uppgift att se till att vi mår bra, på samma sätt som det inte är vår uppgift att se till att någon annan mår bra. Det är vår egen uppgift att inta en position och förhållningssätt till vår omgivning som gör att vi mår bra och kan vara den bästa versionen av oss själva. Vi kan heller aldrig skylla vårt eget mående på någon annan. Men det gör vi tyvärr väldigt ofta ändå lite till mans. Om du är svartsjuk på någon annan har det mer med dig att göra än föremålet för svarsjukan. Det kan kännas hårt men vi har ett eget ansvar där oavsett vad det gäller. Om vi misstänkliggör någon annan beror det på en osäkerhet i oss som vi inte vill känna oss ansvariga för. Då är det lättare att säga att den andra beter sig på ett sätt som gör att svartsjukan är "laglig" Vi kan självklart ta upp detta med vår partner och uttrycka hur det känns. Alltså ta ansvar för det som känns inuti oss själva. Men vi kan aldrig ändra någon annan för att tillfredsställa oss själva och samtidigt behålla kärleken i sitt ursprungliga villkorslösa vackra sätt. Den enda personen i världen vi kan välja att förändra är oss själva. Om han skulle ändra sig för din skull är det inte kärlek utan en rädsla för bristen på kärlek. Alltså en rädsla att du ska lämna honom. Om kärleken är baserad på rädsla istället för tillit blir den otroligt skör och har tyvärr stor risk att ta slut. När kärleken är villkorslös är kärnan och kraften frihet, lycka och tillit. Men när vi baserar våra ageranden på svartsjuka ligger vi inte i linje med det vi i djupet av vårt hjärta vill ha. Tvärtom, vi håller det längre ifrån oss och skapar en större distans till det vi egentligen längtar efter. Om vi istället odlar kärleken till oss själva och jobbar på att vara den bästa versionen av oss själva är sannolikheten stor att vi varken behöver eller vill agera i svartsjuka.

      Nu vet jag inte om det blev någon hjälp eller svar. Det är bara mina spontana tankar på dina tankar och funderingar

      Stor kram till er båda och lycka till
      Kom ihåg att vi gör alla så gott vi kan med de förutsättningar vi har just nu :)

      Radera
  7. Tack också Ann och "Anonym" för era tankar som ni delar med er av
    Jag ska försöka skriva min reflektion och svar på din kommentar "Anonym" Känner bara att det behöver att jag sitter i lugn och ro.
    Återkommer
    Kram till er alla
    Emma

    SvaraRadera
  8. Tack på förhand och ha en fortsatt fin och trevlig dag!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Oj vilka kloka ord och spiken rätt i kistan så att säga. Det låter så enkelt och så här utifrån sett när jag läser dina ord så är det så självklart att det är ju så jag måste agera och tänka. Men när jag väl är i det så glider jag in av gammal vana i dessa tankar som jag håller på att frätas upp av.
    Men jag MÅSTE vända tankarna nu och dina kloka ord gjorde det ett steg till på vägen att det känns lite lättare att genomföra.

    Så svårt bara när det enda jag vill är att träffas så ofta vi bara kan och vi bor ju väldigt nära varandra, men han har tusen saker att göra före innan vi kan träffas så jag får vara glad om vi träffas två kvällar i veckan och det tycker jag är för lite när man är i en relation och bor 300 m från varandra. Så uteblivna träffar och en evig väntan känns som har blivit min vardag efter jobbet.

    Tack igen för dina ord och en underbar sida.
    Kram och ha en fortsatt trevlig kväll.

    SvaraRadera
  10. Du skriver verkligen på ett så bra sätt, inga konstigheter. Har just nu en tuff tid att komma tillbaka till mitt arbete som jag verkligen älskar. Men har förträngt många av mina känslor i ca ett år, efter att inte bli recpekterad utan totalt nochad. Det jag vill säga är ett stort TACK till dig för din berättelse. Tar dom till mig och tror verkligen de kommer hjälpa mig på vägen.
    <3 Tack <3

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...