torsdag 11 december 2014

När fyrkantigheten skrämmer mig flyr jag till poesin



Ibland tycker jag att livet blir kantigt och hårt.  Det känns som om det inte är anpassat till mina överkänsliga mentala konturer. Då behöver jag poesin för att hitta mjukare fästpunkter där mina tankar får ta den plats de behöver. Små oaser av förståelse 

Det poetiska språket är inte lika snävt och "korrekt" som vårt dagliga vardagsspråk och det sätter inte normativa tak på tankarna. Det är förmodligen den gränslöshet jag behöver för att inte fastna i fyrkantigheten som jag ständig räds. Jag klarar inte av för mycket av det tillknäppta 

Den här underbara dikten är en av mina favoriter. Den är skriven av en man jag lärde känna för några år sedan och som fick lämna det här livet alldeles för tidigt i en MC-olycka. På samma sätt som hans bror hade omkommit ett år tidigare. Ibland förstår vi inte livet och vi måste lämna det så

Vissa människor lämnar avtryck som för alltid finns kvar


När blir ett liv en lögn


*



räcker det att blunda 
hålla andan och hoppas
utan att agera


eller måste vi först se
och kanske bevisa
att saker inte blivit 
som vi hoppats
då vi aldrig gjorde



är drömmen en lögn
om den inte blir sann
då vi väljer att ej försöka



ljuger jag 
om jag avslöjar sanningar 
och hör dem likt passerande bilar
dö bort i regnvattenkaskader
försvinna med bakljusen i nattens dis
inför nonchalerande öron
och viker mig 



överträder vi gränsen 
mellan empati 
och självbedrägeri
mellan ovillkorlig kärlek
och ringaktande av Jaget
om vi Älskar andra mer än oss själva


och inte står ut


/Christer Berglin

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja visst är det vackra ord...och livet är ju så förbaskat vackert även när det smärtar..men vissa saker förblir utan förståelse och man får bara plocka upp bitarna och gå vidare...acceptans.
      kram till dig Hannis
      E

      Radera
  2. Nää - fyrkantighet är inget för mig heller, så trist :/
    Mer spännande att leva, så att vi lämnar avtryck efter oss :)
    Som min kära pappa också har gjort, vare sig han velat det eller inte :)
    "Gammal sjöbjörn" - vida känd över dom 7 haven :)
    Killarna valde båt efter var pappa var - frågade för det mesta: "var jobbar "X" och så tog dom i regel den båten :) Tyvärr så lämnade han denna omgång på jorden alldeles för tidigt - bara 49 år gammal - men han är alltid med mig :)
    Vacker dikt - som verkligen lämnar intryck OCH avtryck, håller bara mä' :)
    Önskar dig allt bäst nu i advents- & juletider,
    - Stor puss o kraaamis från mig i Viken,
    :D

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...