söndag 22 januari 2017

Nej nu får det vara färdigt med att skämmas låt oss njuta av våra kroppar istället

För sex år sedan startade jag upp min AntiJante-kollektion. En serie konsttryck med livsbejakande damer som tror på sig själva och njuter av resan vi kallar livet. 

Hur allt började 2010 kan ni läsa HÄR

Min allra första AntiJante-dam som föddes sommaren 2010

Dessa damer är så mycket mer än bara färgglada målningar. Det ligger en revolt i varenda en av dom. En kärlek till människan i allmänhet och till kvinnan i synnerhet. Jag tycker vi har skämts färdigt nu. Det räcker med fördömanden och förtryckanden av våra fantastiska kroppar. Vi kan inte gå på myten och lögnen om att vi inte skulle duga så som vi är. Våra kroppar är inte ett föremål för andras värderingar eller en produkt som ska värderas utifrån några märkliga normativa parametrar. Det kan inte vara meningen att bara för att vi inte ser ut så som media bestämt så ska vi skyla oss och skämmas. Unga flickor duschar inte efter idrotten för att dom redan skäms för hur de ser ut. Det är sorgligt. Men där måste vi vuxna ta på oss ansvaret för en förändring. 

Alla föds olika. En del är långa andra korta. En del har stora bröst andra har stor rumpa. En del är kurviga medan andra har en rakare figur. Det spelar ingen roll. Kroppen är ett rent formäventyr. Ett konstverk som är grymt spännande att upptäcka, använda sig av och njuta av. En upplevelse som vi istället kan uppskatta, vara stolta över och ta hand om, oavsett hur den ser ut. Den bär oss i ur och skur och är det mest fantastiska tempel en själ kan bosätta sig i. Och tänk så mycket njutning den kan ge oss. På egen hand eller tillsammans med någon annan. Men hur ska vi ohämmat och frigjort kunna njuta av kroppen om vi är upptagna med huruvida vi duger eller ser "snygga" ut i en viss pose eller ej.


Nej min manifestation för kroppen går vidare. Kampen för kärleken i att vi är underbara allihop precis som vi är. Numera finns mina damer i en serie konstkort. Här nedan ser du några exempel 

Jag ångrar aldrig något jag njutit av
 oavsett om det gäller skumbad, vin eller män

Klart att jag duger, och hör sen

Tjohoo vad är vi så glada över
Inte vet ja´alltid finns det väl nåt 

Och HÄR hittar ni hela kollektionen med dubbla konstkort med kuvert

Så låt oss nu fira att vi faktiskt HAR en kropp. Låt den vara mager, rund, kort, lång, ärrig, prickig, rynkig, hängig, fast , slät, knölig, åldrad, fluffig och en massa andra saker. Tänk inte om det är bra eller dåligt, snyggt eller fult. Låt den bara vara som den är och upptäck hur grymt skön den är. Det är där det börjar. Kontakta kroppen och UPPLEV den och ta hand om den istället. 

Själv är jag en fluffig dam med rejält av skavanker i lacken och det tänker jag fortsätta vara stolt över. Och provocerar det dig så har det med dig att göra, inte om min kropp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...