tisdag 6 oktober 2015

Ingen plats är magisk om du inte bär den rätta blicken och förmågan att SE


Stillhetens famn och långsamhetens lov är något de flesta av oss lider brist på idag
Vi längtar alla efter pauser, tomrum, ledighet och andrum. Men vi accelererar istället ännu mer för att tjäna ännu mer pengar så att vi ska kunna unna oss livslyx. 
Men...om lyxen blivit ledighet hur kan då ännu mera jobb och pengar vara lösningen.
Ekvationen är för mig omöjlig


Det spelar faktiskt ingen som helst roll var vi befinner oss om vi inte är där. Alltså jag menar närvarande på riktigt. Mentalt och kroppsligt på samma plats
Ingen plats i världen är magisk om vi inte har den rätta blicken med oss. Om vi inte har förmågan att stänga av bruset, uppskatta, närvara och verkligen stanna tiden för att ta in det vi upplever.
Om vi bara bara befinner oss istället för att närvara så kan vi i princip vara var som helst för vi tar ändå inte in det vi upplever helhjärtat. Vi hänför oss inte inför upplevelsen.
Om vi har tanken på nästa kvartalsrapport, Facebook-likes, avdelningsmötet, ekonomin, prestationen eller tvättstugetiden så är vår närvaro någon annanstans.
För vi vet väl alla idag att det är ju inne i vårt inre som den större delen av våra liv utspelar sig. Det räcker ju inte om kroppen står på Himalayas höjder om tanken är någon annanstans. 
Det är ju hur vi upplever saker som avgör om de är goda eller onda.
Shakespeare skrev i Hamlet:

Det finns inget gott och ont - men tänkandet gör det så



Jag tror att vi behöver stanna av och vara i tomrum för att ta plats i vårt inre. Gå in i ett eget livsrum för att få tillgång till vad vi vill/tänker/känner och selektera bort andras präglingar som påverkar oss omedvetet. 
Och med tanke på dagens sociala medier och ständiga uppkoppling är det kanske ännu viktigare att stänga av bruset. Vad sägs om en slags internet sabbat. Att man går totalt offline någon dag i veckan.
Kanske iaktta hur ett grässtrå viker sig för vinden, hur en änglasiluett framträder i barken på ett träd eller klättra upp i ett träd och bara sitta tills tempot saktat av.
Men det här är ju mitt sätt att stanna av och baravara. Du kan ju föredra ett annat. Men om du inte stannar och lyssnar inåt kommer du aldrig få veta.



För idag står det klart att tomrummen, ingentingtiden och ledigheten är det vi alla strävar efter. men många är så otroligt upptagna, uppkopplade, prestationsinriktade att de inte vet vad de egentligen springer efter. Man kör om sig själv och suktar ständigt efter mer tid, mer ledighet medan man arbetar mer, konsumerar mer, tröttar ut oss och tappar mer och mer kontakt människor emellan. För vi har inte tid att umgås med de som står oss närmast i den utsträckning vi vill. Vi vinner pengar som vi inte har tid att njuta av och vi tappar kärlek och livs-tid som hade kunnat göra oss rika
Hjulet spinner bakåt och alla är förlorare

6 kommentarer:

  1. Precis vad jag behövde läsa idag. Det är så sant så. Dags att ta tag i detta känner jag. Kram från kompisen med kudden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram till dig min vän med kudden :) :) :)

      Radera
  2. Så sant.. och jag har upplevt magi flera gånger idag och hänförs över skönhet. Även om jag har väldigt mycket just nu och inser att mitt tempo behöver stillna vilket det kommer. Men just att jag kan finna magin, närvaron och härvaron laddar mina batterier.. som att vara med min brorson och hans fina mamma i några timmar idag. Sen gick jag hem och sträckläste min kurslitteratur, fylld av kladdiga barnpussar och hans gurglande skratt i mitt hjärta. Kramar och tack för klokheter som så många behöver finna, påminnas om eller bara vara i.
    Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vännen
      Och jag som trodde att du tog det lugnt nu Liv. :) Härligt med att kunna välja ändå. Göra det man vill, när man vill det. Och att låta livet komma emellan med hela sin mirakelfascination.
      Kram till dig du vackra människa

      Radera
  3. Åh Emma va jag saknar dig!! Jag insåg precis att jag känner mig lite sorgsen över att jag inte har dig i mitt liv just nu som den fantastiska coachlärare du är (och den fantastiska medmänniskan) men så kom jag ju på att du har en blogg! Så nu har jag tankat på med lite Emma-energi. TACK!! Kramar Thérese från Coachstjärnan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej kära Therese. Vad gullig du är. Vi får helt enkelt ta en fika alltså. Och prata lite om livet och allt som hör därtill
      Så glad om jag kan inspirera och lämna avtryck som får dig att må ännu bättre än du faktiskt redan gör. Du gör skillnad i den här världen Therese. Kram på dig och på återhörande

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...