söndag 27 november 2011

Ledstjärnor att inspireras av


Här presenteras 7 användbara ledstjärnor framtagna av Steve Jobs, 24 februari 1955 - 5 oktober 2011 En sann entreprenör, karismatisk pionjär och grundare av Apple som hade mycket att lära oss om hur viktigt det är att våga tro på sina drömmar. Hans innovativa tänk har haft någon form av inverkan på de flesta av oss. Med en kombination av enkelhet, banbrytande teknik och design som slår det mesta, så lämnas få oberörda.
Jag fascineras av människor med driv och passion och kan ställa mig bakom det han beskrev i sina ledstjärnor och delar gärna med mig av dessa inspirationskickar som jag delvis hittat HÄR




1. Gör det du älskar. Jobs sa en gång, "Människor med passion kan förändra världen till det bättre." På frågan om vilka råd han skulle ge blivande entreprenörer, svarade han, "Jag skulle ta jobb som en diskplockare eller något annat tills jag listat ut vad jag verkligen brinner för."

Passion är allt
2. Gör ett avtryck i universum. Jobs trodde på visionens kraft. Han frågade en gång John Sculley som då var VD på Pepsi – "Vill du tillbringa ditt liv med att sälja sockrat vatten eller vill du förändra världen?"
Tappa inte siktet på den stora visionen.
3. Sammanför och koppla ihop. Jobs sa en gång att kreativitet är att koppla ihop och sammanföra saker. Han menade att människor med en bred livserfarenhet ofta kan se saker som andra missar. Han gick kurser i kalligrafi som inte hade någon tillstymmelse av praktisk nytta i hans liv - tills han byggde Macintosh. Steve reste till Indien och övriga Asien. Han studerade design och deras gästfrihet.
Bo inte i en bubbla. Koppla ihop idéer från olika områden.
4. Säg nej till 1000 saker. Steve var lika stolt över vad Apple valde att inte göra som över de saker Apple gjorde. När han återvände till Apple 1997, tog han ett företag med 350 produkter och reducerade dem till 10 produkter, under en tvåårsperiod. Varför? Så varje produkt och idé kunde få det fokus den förtjänade.
Vad är det du säger "nej" till?
5. Skapa olika upplevelser. Jobs sökte även innovation för en ny upplevelse inom kundtjänstområdet. När han först kom på idén för Apple Stores, sade han att de skulle vara annorlunda och istället för att bara flytta lådor skulle butikerna förgylla livet hos kunden. Allt det du känner och upplever när du går in i en Apple-butik är tänkt att berika ditt liv och att skapa en emotionell koppling mellan dig och Apples varumärke.
Vad gör du för att berika livet för dina kunder?
6. Bemästra kraften i en bra berättelse. Du kan ha världens största och bästa idé, men om du inte kan kommunicera dina idéer på rätt sätt, spelar det ingen roll. Steve Jobs var världens kanske främsta ”corporate storyteller”.
Istället för att bara leverera en presentation som de flesta människor gör, så informerade han, utbildade, inspirerade och underhöll, allt i en och samma presentation.
7. Sälj drömmar, inte produkter. Jobs fångade vår fantasi pga. att han verkligen förstod sina kunder. Han visste att Apple-tabletterna inte skulle fånga vår uppmärksamhet om de var alltför komplicerade. Så vad blev resultatet? Endast en knapp på framsidan på iPad. Det är så enkelt, att en 2-åring kan använda den. Dina kunder bryr sig inte om din produkt. De bryr sig om sig själva, sina förhoppningar och sina ambitioner.
Se det geniala i din galenskap, tro på dig själv, tro på din vision och var ständigt beredd på att försvara dessa idéer


1 kommentar:

  1. Stort tack för dina rubriker :) Det blir nåt att inspireras av.. Jag länkar till dig när jag skrivit inläggen för jag använder båda så klart :)

    Kramar i massor från Liv

    SvaraRadera