måndag 7 november 2011

Avståndet mellan att säga och att vara

Allt går i vågor här i livet. Just nu är det lite inne att förse sig själv och varandra med ordspråk. Jag har alltid varit en sucker för desa påminnelser i vardagen så jag går nog längst fram i "ordspråkståget" Det är så många människor, som i sin iver att få harmoni och sinnersro i vårt stressade samhälle, fångar upp deviser, afforismer, ordspråk som Fånga stunden, Carpe Diem, Lev i nuet osv och det är ju JÄTTEBRA för vi måste bromsa. Mer av detta till folket !



Tyvärr är det många som glömmer att verkligen GÖRA det också. Det är så många som inte vet hur en höstskog doftar eller hur det låter när ett höstlöv försiktigt landar mot marken och dansar iväg i vinden. Det är få som upplever fåglarnas sånger eftersom Iphonens lurar sitter som stoppklossar i öronen. Det är inte många som vet hur vackert det är när en svan landar på den spegelblanka vattenytan en tidig aprilmorgon när våren gör entre. De är väldigt lätträknade som går upp lite extra tidigt bara för att ta det lugnt på morgonen och välkomna dagen. Inte många klarar av tystnader och mellanrummen som uppstår när vi får vänta vid ett trafikljus, vänta på en spårvagn som dröjer, eller en dator som är seg. Hur många vet hur en gråsparv egentligen ser ut på nära håll och har ni tänkt på hur många som lyssnar verkligen på vad andra säger när de frågat hur det står till?

Till vilken nytta blir alla dessa ordspråk om dom inte implemeteras i vardagen och livet? Eller är det just därför vi använder oss av dessa, för att kompensera att vi inte hinner uppleva det fysiskt? Är avståndet mellan den totala livsnärvaron och viljan att uppleva den på tok för stort för att mental närvaro och sinnesro ska kunna uppstå i ditt liv.

Allt strävar efter balans

Låt livet komma nära och fyll dig med sådant som ger dig kraft och mental stimulans. Släpp kraven emellanåt och se ljuset som kommer gnistrande mellan i "vardagssprickorna" Låt stunden vara där du vill att den ska vara och DU - ingenting är omöjligt, bara olika svårt. Du väljer hela tiden, även när du inte tror att du har en valmöjlighet så har du en möllighet att åtminstone välja förhållningssätt.

Livet är vackert och du likaså.

Enjoy the ride :)

8 kommentarer:

  1. vardagssprickorna.... vilket bra ord för dom där små stunderna av...magi :)

    SvaraRadera
  2. Ibland tappar jag bort mig bland orden men närvaron lockar mig rätt... Så när jag tappar närvaron är jag illa ute... men jag hittar tillbaka nu..

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Kanske tid för oss att pausa o gå inåt i vårt inre rum - vår inre plats med ro o vila :)
    Jag behöver det iaf, för just nu har jag det snurrigt o rörigt ikring mig, puhh . . .
    Kraft o ljus på dig med puschning mot vår kärna
    från mig i Viken som nu gjort kväller o fortsätter med röran imorgon :)
    :D

    SvaraRadera
  4. En skön balans mellan ordspråk och fysiskt uppleva naturen som källa till ro är för mig viktigt och livsnödvänligt.
    För att orka och skapa harmoni i mitt liv mellan dalar och toppar.

    Ha en härlig dag
    kram

    SvaraRadera
  5. hallå har forsökt maila dig men inget svar, undrar vad du har för storlek på dina kort/tavlor Monica

    svara gärna här eller på mail.

    monica.riise@bredband.net

    SvaraRadera
  6. eller finns dom att köpa i butik nånstans i stockholm? eller på netet?

    SvaraRadera
  7. Pausar ständigt i tillvarons villervalla, det är det som ger balans, lugn och trygghet.
    Men man kan aldrig påminnas om det för många gånger!

    Varma novemberkramar fina Emma!

    SvaraRadera
  8. Monica nu har jag skickat ett mail till dig. Kolla gärna så det kommit fram. Har inte fått din förfrågan ang detta men jag tror att min mail varit lite krånglig för du är inte den enda som inte kommit fram
    Glömde skriva att man kan beställa dom direkt ifrån mig och jag skickar direkt till din brevlåda :) Strl är standard A4 21x29,7
    Ha det gott och var rädd om er
    kram
    Emma

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...