onsdag 23 juni 2010

Förebilder

Läste ett gammalt blogginlägg av Tomas Enhager om förebilder och jag blev så inspirerad.
Att ha förebilder är ett fantastiskt sätt att bli inspirerad på tycker jag. Att vara en förebild är , om möjligt, kanske ännu bättre. Att förhålla sig till sig själv och andra på ett sätt som gör att ungdomar ser fram emot att växa upp, ta ansvar och vill utvecklas. Att dom kan känna att det är roligt att leva och att det är världens härligaste händelse att bli vuxen.

Vilket otroligt misslyckande av samhället och oss vuxna om barnen inte vill växa upp. Man hör ofta barn och ungdomar säga - Fy f-n för att bli tråkig och vuxen... Jag tror att många unga tycker att tråkighet är synonymt med vuxenlivet
Det behövs mer av det som är värt att leva för i våra liv alltså. Livskrafter. Glädje. Kanske inte arbetet ska ta all vår uppmärksamhet ? Eller ska vi kanske byta jobb så att vi känner att det är fantastiskt kul att gå till jobbet ? Kanske vi ska våga vara lite wild n´crazy mitt i vardagen och möta livet med ett leende? Vad sägs om de´....

Jag har många förebilder och förutom Dalai Lama och Nelson Mandela så är några av dessa :
Pernilla August - En härlig och vacker kvinna som med sitt förhållningssätt alltid inspirerat mig på olika sätt

Raymond Ahlgren - Han knockade mig med sitt Sommarprogram i P1 för något år sedan och har sedan dess varit en av mina förebilder

Louise L Hay - Ni som inte vet vem hon är eller som inte sett eller läst "You can heal your life" säger jag bara GÖR DET så förstår ni varför hon är en förebild
Kay Pollack - underbara, ömsinta, härliga, livsbejakande och fantastiska Kay som dessutom gjort sveriges genom tidernas bästa svenska film "Så som i himmelen"

Pippi Långstrump - Sund, kreativ, rebellisk, rättvis, går sin egen väg och ifrågasätter hur allt brukar vara och gör sedan gärna tvärtom. Lovely girl. (Kanske är det ett försvar för att det bor en liten rebellisk Pippilotta i mig som aldrig flyttar ut)


Vilka förebilder har du ? Fundera gärna ut några som du kan inspireras av på olika sätt och klipp ut bilder på dessa. Sätt in dom i en inspirationspärm tillsammans med andra bilder, ordspråk, dikter eller liknande. Sen kan du bläddra och njuta när du känner att du behöver energi i vardagen. HÄRLIGT :)

Love...



1 kommentar:

  1. Jag delar några av dina förebilder...
    är inte så jätteförvånad över det. Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...