onsdag 26 juli 2017

Jag älskar starka kvinnor som inte ber om ursäkt för sin existens

Jag samlar på vackra människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Starka vackra kvinnor som inspirerar mig. Fina glittrande gudinnor som förändrat världen från den plats där de står.
De där gudomliga vibrerande kraftpaketen som inte ber om ursäkt för sin existens utan vet att leva medan man lever.
Jag behöver deras närvaro för att inte tappa greppet om min egen.
Förmodligen ingen slump att alla på något sätt är både konstnärer genom sitt utövande av det konstnärliga skapandet men också konstnärer så till vida att det är levnadskonstnärer som gått sin egen väg. Likt en fyr har dom lyst upp livsvägen för både sig själva och omvärlden. Några av dom har lämnat oss men deras minne lever starkt ändå

Tack jag älskar er allihop av hela mitt hjärta





KIKI SMITH - född 18 januari 1954 i Nürnberg i Tyskland, är en amerikansk skulptör, grafiker och tecknare. Kan vara något av de vackraste kvinnor jag vet





BEATRICE WOOD - född 3 mars 1893 i San Francisco i Kalifornien, död 12 mars 1998 i Ojai i Kalifornien, var en amerikansk målare och keramiker. En fascinerande och innerligt levande kvinna som visste att ta för sig av livet alla de alla de 105 åren hon levde





BIRGITTA STENBERG - född 26 april 1932 i Engelbrekts församling i Stockholm, död 23 augusti 2014 på Smedsbolet i Gullspångs kommun i Tiveden, var en svensk författare, översättare och illustratör. Det modigaste och skönaste kvinna jag kan komma på. Så uppkäftigt skön och modigt gränslös i hela sitt väsen





MARINA ABRAMOVIC - född 30 november 1946 i Belgrad i nuvarande Serbien, är en performancekonstnär, numera bosatt i New York. Kontroversiell konstnär och kvinna som skiter högaktningsfullt i vad etablissemanget tycker och tänker och lever med hjärtat på vid gavel och med en hjärna skarp som få





MIRKA MORA - 18 mars 1928 (ålder 89) i Paris. En målande konstnär och färgstark kvinna. En skönhet som smittar världen med ännu mera skönhet via sitt väsen och sin enastående konst





FRIDA KAHLO - egentligen Magdalena Carmen Frieda Kahlo y Calderón, född 6 juli 1907 i Coyoacán, Mexico City, död 13 juli 1954 i Coyoacán, Mexico City, var en mexikansk konstnär. Den mest färgstarka och fascinerande kvinnliga konstnären i historien. En annorlunda och i många perpsektiv tragisk livssaga men en modig, stark, vacker och kreativ kvinna vars ljus lever kvar i evighet


1 kommentar:

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...