måndag 5 september 2016

Vernissage

 Cyber vernissage
Jag har på senaste tiden fått så många förfrågningar om var man kan köpa mina målningar och om jag slutat sälja min konst osv. Nej då jag har inte slutat sälja den men jag har bara inte haft en enda utställning och har heller ingen atelje/showroom längre där man kan besöka mig och köpa konst tyvärr. 
Men jag har skapat och grävt i mina kreativa inre rum rätt mycket den senaste tiden. Det har såklart resulterat i att jag har ett gäng originalmålningar på duk som jag inte visat alls för allmänheten mer än som hastigast på min Facebooksida. 

Jag håller nu dessutom på att strukturera om lite här och behöver göra mig av med lite målningar för att skapa både fysisk och mental plats och energi. Även om jag har svårt att släppa iväg flera av dom eftersom dom är en förlängning av mig så finns inte utrymmet att spara hur många verk som helst. De vill alltså få nya hem och ägare. Jag har därför reducerat priserna, för det känns viktigt för mig att mina budskap når ut även till den som inte har förmånen att ha en stor lön att spendera på konst. 



"Beloningness" (samhörighet)
Akryl på duk. Strl 40 x 50 
Pris 1500,-
 Belongingness - Ett sådant underbart ord som vi alla behöver känna. Jag tror på att vi tillsammans kan skapa samhörighet om vi bara vågar öppna oss för varandra. Sträcka ut en hand även om det är till en människa vi inte känner. Det är ju bara en vän du inte känner ännu. Och är det inte så att vi alla mer eller mindre hör ihop. Träden, djuren, människor och naturen. Vi är ju planetskötare allihop. Och med den här målningen vill jag belysa samhörighet mellan människa och fågel. En delad samhörighet som inte behöver ord. En vävd silvertråd mellan två själar.


" Naturen har ingen förklaring till sin skönhet
Inte heller något försvar
Det behöver inte du heller ha
Du är vacker ändå "
Akryl på duk 60 x 60
Pris 1 700,-


"Kärleken förde oss samman"
Akryl på duk
Strl 65 x 90
3 100,-
Inget är större än kärleken och ur den källan är vi alla sprungna en gång. Och modigt är det hjärta som gång på gång vågar öppna sig för kärleken utan några som helst garantier. Vi ger det vackraste vi har till någon annan med risken att bli sårade och trasiga. Men det vackra i samförståndet som uppstår mellan två älskande är värt allt. För genom detta får vi uppleva det vackraste livet kan ge oss. Slutar vi tro på detta sviker vi oss själva för vi är alla värda att älska och låta älskas. Ur dessa tankar har denna målningen runnit ut ur mina kreativa kanaler och resulterat i målningen "Kärleken förde oss samman" Kanske en fin morgon eller bröllopsgåva 
Här kan man också få välja text om man vill ha det som gör målningen ännu mer unik



"Genom längtan väver vi våra liv"
Akryl på duk
Strl 60 x 80
Pris 2 500,-
Alla bär vi en längtan. Och genom denna styr vi vår riktning i livet. Medvetet eller omedvetet. Måhända vi är instängda i en bubbla av glas men drömmen och längtan finns ändå alltid däri. Följer du din längtan eller kväver du dess subtila röst med vardagens präglingar och brus. Vem är du om din längtan kliver fram och håller dig i handen. Vem vågar du vara då?


"You were wild once. Dont let them tame you"
Akryl på duk
Strl 50 x 40
Pris 1 500,-
Jag har alltid haft en känsla av att inte riktigt riktigt passa in. Jag är inte riktigt anpassad för den normativa mallen av hur man "bör" vara. Det var länge ett problem för mig. Men idag när jag insett att det är ok att vara den jag är. Det är ju allt jag har. Jag kan inte vara en lotsad kopia av mig för att jag ska bli älskad av dig. Då är det ju ändå inte riktiga jag som blir älskad. Den här målningen är en påminnelse om att vi alla är fria vilda och otämjda - om vi vill. Och vi är alla fantastiska färgstarka och slagkraftiga när vi får möjlighet att existera i vår egen "kostym"


"Wings"
Strl 70 x 90
Pris 2 500,-
"Låt en ängels spröda vinge torka tåren från din kind
Känn dess andetag omkring dig likt evighetens vind"
Emma




"Frihet kraft och styrka"
Akryl på duk
Strl 45 x 54
Pris 1 800,-
Den här målningen är skapad utifrån en av mina dikter. Ibland behöver mina ord en målning att landa i.

"I ett gränslöst mod vibrerar den sköna galenskapen
Den som jag dras till igen och igen
Jag är nog mer introvert än fullkomlig och mer vild än lovligt
Men i min vilda nakenhet är jag mitt bästa jag
Så släpp taget om min själ
Du vet ju hur lätt jag drunknar i mig själv, 
så fort man ska visa mig vägen.
Men inatt viskar jorden nåt´ abstrakt om kärleken
Och i en tiondels sekund stor skogen i spänd förväntan"
/Emma

Akryl på duk
Strl 45 x 38
Pris 1 600,-
Den här målningen är skapad utifrån Dalai Lamas helt outgrundligt kloka ord:
"Give the ones you love wings to fly roots to come back and reasons to stay"
Vi behöver ge dom vi älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och skäl att stanna. 


"Peacelover"
Akryl på duk
Strl 30 x 40
Pris 1 500,-
Ur ett barns hjärta blommar alltid det rena och sanna. Där bor inga krig och där planteras inget hat om vi vuxna inte lär dom det. Dom har fred i sina fickor och kärlek i sina oförstörda ögon. Låt oss lära oss av barnen att fred börjar alltid med oss själva


"Vardagsänglar"
Strl 80 x 100
Pris 2 800,-
Den här målningen har en väldigt personlig historia invävd i varenda penseldrag.
Det var ett gäng ungdomar som hjälpte mig en kolsvart regnig natt mitt i centrala Göteborg. En till synes småruffig och lite stökig trio som vid första anblicken inte alls skulle ta sig tid att hjälpa en medelålders dam som mig. Men se där hade jag fördomar för en av dom var en vardagshjälte som gjorde min kväll. Sådant glömmer jag aldrig.  Ibland tänker jag, tänk om dom ändå visste att de lämnade ett sådant avtryck i mig att de idag är en målning. 
Världen blir så mycket vackrare om vi bryr oss om varandra.



"I folkviseton"
Strl 80 x 100
Pris 2 800,-
En målning där vår vackra folkvisa "I folkviseton" har landat i motivet. En romantisk skildring av kärleken till livet, naturen och varandra


"Stilla samförstånd"
Pris 2 100,-





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar