måndag 22 december 2014

Julen - en tid att bevara minnet av dem vi saknar



Dan före dan och julen står oss riktigt nära nu
Det är värme, glädje och samvaro utan gräns för de flesta av oss
Julen är den högtid som kanske innehåller allra mest bevarade traditioner som gått i arv från generation till generation

Det är också den högtid då vi saknar dem som lämnat oss allra mest. Alla dessa traditioner gör att minnen kommer upp till ytan.
Det är sådant livet gör med oss och inget vi kan förhindra
Det kan vara både smärtsamt och sorgefyllt. 
Men det kan också vara nostalgiskt fint att minnas och bevara 

Men dock ska vi minnas att bara för att vi inte kan se dem vi saknar med ögat betyder det inte att de inte bor kvar i våra hjärtan.
Allt vi har upplevt bär vi med oss i våra cellminnen 
Det kan inget i världen ta ifrån oss

Så låt de du saknar få vara med och minns deras avtryck, uttala deras namn och håll hjärtat skört och öppet. 
Håll deras minne levande som en manifestation för den kärlek du hyste då och som du alltid kommer att hysa
De finns så länge hjärtat minns

Jag har två fina dikter som jag tycker mycket om och som inhyser både förtröstan och kärlek och som håller om själen varsamt i dessa julens tider när saknaden gör sig påmind


Death is nothing at all.
I have only slipped away to the next room.
I am I and you are you.
Whatever we were to each other, 
That, we still are.

Call me by my old familiar name.
Speak to me in the easy way
which you always used.
Put no difference into your tone.
Wear no forced air of solemnity or sorrow.

Laugh as we always laughed
at the little jokes we enjoyed together.
Play, smile, think of me. Pray for me.
Let my name be ever the household word
that it always was.
Let it be spoken without effect.
Without the trace of a shadow on it.

Life means all that it ever meant.
It is the same that it ever was.
There is absolute unbroken continuity.
Why should I be out of mind
because I am out of sight?

I am but waiting for you.
For an interval.
Somewhere. Very near.
Just around the corner.

All is well.
/Henry Scott Holland

********

När jag en gång är borta
sörj mig inte som död
för även om en eld har slocknat
så lyser ju faktiskt dess glöd
Än en liten tid kan jag leva i ditt minne kvar
dröja likt aftonrodnad när solen sjunkit har
Eko av ton som tystnat har gäckande flyktig doft
Syn som rör dig i drömmen än när min kropp är stoft
Men visst stilla och oundvikligen slocknar ju i aska all glöd
Men tänk på att det är först när du en gång har glömt mig
som jag verkligen är död
/Eva Wessel

*********



Så nu återstår bara för mig att önska er alla en riktigt härlig jul

Med Kärlek

Emma



7 kommentarer:

  1. God Jul önskar jag dig!

    SvaraRadera
  2. Så fint du skriver ... En riktigt God och Fröjdefull Jul till dej! /Eva i Skåne

    SvaraRadera
  3. Upphovsmannen är inte Ewa wessel...hennes är född på 1700talet!!!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Den lästes upp i en diktapp som heter "Poesi på G"
      Se länk nedan
      http://www.sarapaborn.se/poesi-pa-g/
      Och då nämnde man att det var Eva Wessel som skrivit denna underbara dikt. Men om du vet bättre och vem det annars är får du ju gärna dela med dig såklart

      Radera
  4. KRAM,,,,,,,,,,,,,,,,ULLA

    SvaraRadera